Konkurs jest trzy etapowy i obejmuje etap szkolny, rejonowy i wojewódzki. Szczegółowy harmonogram przebiegu konkursu określa załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
Etap szkolny składać się będzie z testu wiadomości teoretycznych oraz sprawdzianu umiejętności praktycznych – przy komputerze.
Etap rejonowy będzie przeprowadzony w formie pisemnej. Może wziąć udział co najwyżej 800 uczestników konkursu, którzy uzyskali najwyższą ilość punktów w etapie szkolnym.
Etap wojewódzki składać się będzie z testu wiadomości teoretycznych oraz sprawdzianu umiejętności praktycznych – przy komputerze. W etapie wojewódzkim konkursu – w części teoretycznej - może wziąć udział co najwyżej 200 uczestników konkursu, którzy uzyskali najwyższą ilość punktów w etapie rejonowym. W części praktycznej może wziąć udział maksymalnie 100 uczestników, którzy w części teoretycznej uzyskali największą liczbę punktów. O kolejności miejsc w etapie wojewódzkim decyduje łączna liczba punktów uzyskanych przez uczestnika w części teoretycznej i praktycznej. Tytuł laureata konkursu może uzyskać co najwyżej 50 uczestników konkursu, którzy uzyskali najwyższą ilość punktów w etapie wojewódzkim.
===
11. Tematyka konkursu obejmuje poszerzone treści podstawy programowej z informatyki w klasach I – III gimnazjum, w szczególności zagadnienia:
zastosowanie edytora tekstu i arkusza kalkulacyjnego
algorytmika i programowanie w języku LOGO,
tworzenie stron WWW w oparciu o język HTML,
ogólna wiedza na temat komputerów i informatyki.
12. Zakres wymaganej wiedzy i umiejętności uczestników.
Ogólna wiedza na temat informatyki i komputerów:
budowa komputera;
urządzenia peryferyjne;
systemy liczbowe.
Edytor tekstu:
wprowadzanie i formatowanie tekstu;
podział teksu na strony, sekcje i kolumny;
tworzenie przypisów i spisów treści / ilustracji;
tworzenie i formatowanie tabel;
osadzanie i formatowanie elementów graficznych;
wyszukiwanie i zamiana fragmentów tekstów;
formatowanie nagłówków i stopek;
tworzenie i edycja wzorów i równań matematycznych.
Arkusz kalkulacyjny:
formatowanie komórek (format, czcionki, krawędzie, wypełnienie, wyrównanie, scalanie);
obliczanie wartości wyrażeń;
tworzenie formuł z wykorzystaniem różnych metod adresowania;
zastosowanie podstawowych funkcji matematycznych (np. zaokrąglanie liczb, reszta z dzielenia całkowitego, potęgowanie, pierwiastkowanie, sumowanie zwykłe i warunkowe, wartość bezwzględna z liczby, itp.);
funkcje statystyczne (np. średnia arytmetyczna, maksimum, minimum, zliczanie komórek spełniających zadany warunek, itp.);
przetwarzanie tekstów za pomocą funkcji tekstowych (łączenie i dzielenie tekstów, obliczanie, zamiana liczb na teksty, itp.);
tworzenie, edycja i formatowanie wykresów (np. przygotowanie danych do tworzenia wykresów, tworzenie wykresów standardowych i niestandardowych, formatowanie elementów takich jak: osie, skale, liczby, tło, wypełnienie, tytuł, legenda, tabela danych, itp.);
zastosowanie operatorów i funkcji logicznych oraz funkcji informacyjnych (umiejętność tworzenia warunków logicznych z zastosowaniem operatorów i funkcji, zastosowanie zagnieżdżonej funkcji warunkowej);
funkcje wyszukiwania i adresu (wyszukiwanie danych w tabelach).
Algorytmika:
podstawowe metody zapisu algorytmów;
symbole stosowane w schematach blokowych;
tworzenie i interpretacja prostych schematów blokowych;
tworzenie i interpretacja algorytmów zapisanych w postaci pseudokodu.
Programowanie w języku Logo:
podstawowe polecenia grafiki żółwia sterujące ruchem i pisakiem;
zastosowanie instrukcji iteracyjnych;
tworzenie funkcji procedur bez i z parametram;
wykorzystanie technik iteracyjnych i rekurencyjnych w tworzeniu procedur i funkcji;
tworzenie zestawu procedur realizujących projekt graficzny (realizacja gotowego projektu w ogólnym zarysie powinna zawierać: przygotowanie / wyczyszczenie ekranu, przemieszczenie zółwia do określonego położenia, schowanie żólwia, ustalenie kolorów i grubości lini, zdefiniowanie wyglądu tła, wywołanie właściwych procedur realizujących zadanie).
hiperłącza do innych stron (tekstowe i graficzne);
wyliczanie i numerowanie;
proste tabele;
podział strony na ramki;
interpretacja kodu strony i jego optymalizacja / poprawienie.
===
14. Wykaz literatury obowiązującej uczestników oraz stanowiącej pomoc dla nauczyciela.
Wykaz podręczników do nauczania informatyki w gimnazjum dopuszczonych do użytku szkolnego przez MENiS opublikowany w Internecie pod adresem http://www.menis.gov.pl (Oświata – Podręczniki szkolne - Gimnazjum).
Marek Luliński – „Zadania konkursowe z informatyki”, Wydawnictwo „Mikom” Warszawa, luty 2002r.
Małgorzata Mordaka, Janusz Białowąs – „Elementy informatyki – zbiór ćwiczeń”, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 1998r.
Alojzy Drogowski – „Zbiór ćwiczeń z LOGO pozycja uzupełniająca”, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, 1995r.
Zbiór zadań z pięciu edycji Mazowieckiego Przedmiotowego Konkursu Informatycznego dla gimnazjalistów LOGIA, opublikowany pod adresem internetowym: http://logia.oeiizk.waw.pl
Agnieszka Borowiecka, Maciej Borowiecki, Krzysztof Chechłacz, Wanda Jochemczyk, Agnieszka Samulska - „Konkursy Informatyczne LOGIA i miniLOGIA 2002/3 - 2003/04”, OEIiZK Warszawa 2004 r.
Andrzej Walat – „Wprowadzenie do języka i środowiska Logo Komeniusz”, OEIiZK Warszawa 1996r.
No właśnie p. Greif pan coś mówił, że będzie pan chciał z nami (czyt. tymi którzy się zgłosili) przerobić język HTML. Tzn podstawy, a jakoś to umilkło, a do olimpiady coraz bliżej.
_________________ "Gdzie jest skarb Twój tam i serce Twoje"
Umilkło, bo nikt do mnie nie pisze, a ja większą uwagę zwracam na to, co mam na piśmie, niż jak ktoś do mnie mówi.
Proszę tu napisać, kto konkretnie chciałby brać udział, i co już potrafi z tej powyższej listy.
Tzn pani Grzybek powiedziała, że LogoKomeniusza z nami zrobi II gim. i że wytłumaczy nam tamtą reszte co jest nie zrozumiałe, a pan niby miałby nam HTML wytłumaczyć.
Ja od razu mówie ja w HTML jeszcze nic nie robiłam i nie bardzo w ogóle to wszystko kapuje nie wiem jak Kinga, a kto więcej idzie to ja nie wiem.
_________________ "Gdzie jest skarb Twój tam i serce Twoje"
Kinga nie, jak narazie, bo powiedziała, że założy jak pan będzie tutaj coś konkretnego pisał. Ale ja postaram się ją zmobilizować, żeby już teraz założyła konto.
_________________ "Gdzie jest skarb Twój tam i serce Twoje"
Kinga nie, jak narazie, bo powiedziała, że założy jak pan będzie tutaj coś konkretnego pisał. Ale ja postaram się ją zmobilizować, żeby już teraz założyła konto.
Ja nie chcę nikogo wypychać do konkursu, liczą się chęci. A Kinga to co rozumie przez "konkretne" rzeczy?
Ona idzie na konkurs, tylko jej się nie chce zarejestrować na forum. Nie wiem co przez to rozumie, bo ona wiele rzeczy rozumie pod jednym pojęciem i nie łatwo to przewidzieć.
_________________ "Gdzie jest skarb Twój tam i serce Twoje"
Kinia sama powiedziałaś, że Ci się nie chce zarejestrować i żebym Ci dała znać jak coś to może wtedy się zarejestrujesz. A niełatwo przewidzieć, jaki masz plan dnia, co masz zamiar robić i czy Ci się zdanie na temat olimpiady nie odwidziało.
_________________ "Gdzie jest skarb Twój tam i serce Twoje"
aaa tam ;p. hm... no sama przyznam ze z tym planem dnia to ja nawet sama nie wiem zawsze co bede robila xD ;p a olimiada mi sie nie odwidzi ;] badz spokojna
Linka, Słonko, Muzyk, Kinia na razie, tylko jak ktoś raz na tydzień będzie wchodził na forum, to niech sobie da spokój z olimpiadą, bo czekanie, aż "ktoś mnie nauczy" jest bez sensu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum